Klachtenprotocol Rubix zorg

 

Op het moment dat een cliënt en/ of diens familie/ verzorgers/ naasten met onvrede rondloopt omtrent de hulpverlening van Rubix zorg dan is het belangrijk dat zij weten waar en hoe zij deze het beste kan uiten. Hieronder staan de verschillende mogelijkheden beschreven die cliënten, etc. hebben om hun ontevredenheid te uiten en om eventueel een (formele) klacht in te dienen. De mogelijkheden staan beschreven in volgorde ,maar dat betekent niet dat al deze stappen altijd doorlopen (dienen te) worden. Het staat cliënten, etc. altijd vrij om de klacht direct en rechtstreeks voor te leggen aan het Klachtenportaal Zorg (zie stap 3).

 

  1. Mocht er zich gedurende het begeleidingstraject een situatie voordoen of ontstaan die de cliënt of dienst ouders/ verzorgers/ naasten niet bespreekbaar kunnen maken met de persoonlijk begeleider dan mogen zij ten alle tijde contact opnemen met de directie van Rubix zorg. Zij zullen diegene dan uitnodigen voor een gesprek en samen met diegene op zoek gaan naar een oplossing die hen tevreden stemt.

  2. Rubix zorg is aangesloten bij Adviespunt Zorgbelang/Jeugdstem. Dit is een organisatie die onafhankelijk cliëntondersteuners en vertrouwenspersonen in dienst heeft. Bij aanvang van het begeleidingstraject krijgen cliënten een flyer van met daarop de gegevens van deze organisatie. Cliënten en ouders/ verzorgers/ naasten kunnen altijd met hen contact opnemen en hen inschakelen als clientondersteuner en vertrouwenspersonen.

  3. Rubix zorg is aangesloten bij het Klachtenportaal Zorg. Via www.klachtenportaalzorg.nl kan een cliënt of dienst ouders/ verzorgers/ naasten rechtstreeks contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris.

 

Op de website van het Klachtenportaal Zorg staat zowel de klachtenprocedure als het klachtenreglement beschreven.